zaterdag 26 januari 2013

Warm en knapperig zelfgebakken brood...mmmmm!

Ergens, in een ver verleden, bakte ik mijn eigen brood. Dat was in een tijd toen broodbakmachines een hype waren en iedereen zo'n machine in huis haalde. Nu staat die broodbakmachine in een vergeten hoekje, onder een dikke laag stof.

Na enkele weken met de broodbakmachine staakte ik mijn pogingen om er brood mee te bakken en wel om verschillende redenen:
- ik kon er alleen megadikke sneden van snijden (dik is lekker, maar té dik niet, geloof me)
- de structuur van het brood stond me niet aan
- en, niet onbelangrijk, niemand hier vond het lekker brood.

Natuurlijk was zelf brood bakken wel een belangrijke besparing op het boodschappenbudget (als je de kost van de broodbakmachine niet meetelde tenminste...). Tegenwoordig betaal je al vlug 2 euro voor een brood en bij ons is zo'n brood na een dag al foetsie. Gelukkig eet ik er zelf nauwelijks van, anders zou de broodconsumptie hier nog een serieus stukje hoger liggen.

Maar sinds ik actief de foodblogs van inspirerende medemensen volg, die wel een schitterend brood op tafel weten te toveren (dan wel zonder zo'n broodbak-onding), krijg ik zelf ook weer zin om me aan de bakkunst te wagen.

Ik wilde voorzichtig beginnen, met een makkelijk recept voor een vrij plat, wit brood. Geen speciale toevoegingen, niet teveel ditjes of datjes, gewoon basic bloem, gist en water. Ik had er geen goed oog in, maar het brood dat uit de oven kwam zag er heerlijk uit en smaakte wonderwel ook zo! Daarom wil ik graag dit eenvoudige recept met jullie delen.


Knapperig zelfgebakken brood


Ingrediënten:
500 gram bloem (ik had alleen patentbloem in huis en zelfs daarmee lukte dit brood!)
9 gram gedroogde gist
350 ml water
7 gram zout




Bereidingswijze:
Doe de bloem in een ruime kom. Maak een kuiltje en strooi hierin de gist. Aan de rand van de kom voeg je het zout toe.

Neem lauw water (niet te heet, dat dood de gistcellen) en meng een kleine hoeveelheid met de gist. Hierdoor maak je de gist actief. Meng vervolgens de rest van het water geleidelijk met het deeg. Kneed gedurende 10 minuten. Ik heb het met mijn handen gedaan, maar ik vermoed dat dit ook in een goede keukenrobot kan.



Je bekomt een vrij plakkerig deeg. Toen dacht ik: "Oh nee, dat komt nooit meer goed!" Maar geen paniek, het komt dus wel goed ;-) Dek de kom af met een vochtige theedoek en zet naast een verwarming op een tochtvrije plaats gedurende een 60 minuten.

Sla na dit half uur de lucht uit het deeg en vorm op een bakpapier een rond brood. Dek opnieuw af en plaats nog eens een half uur naast de verwarming.

Warm intussen de oven voor op 220 graden. Zorg dat de bakplaat waarop je het brood gaat bakken ook in de oven opwarmt.

Plaats je brood met het bakpapier op de bakplaat en bak gedurende 25 minuten. Als alles goed gegaan is, heb je na deze tijd een heerlijk knapperig brood op tafel!

Het lijkt een beetje op ciabatta. Ideaal om te dopen in saus of te beleggen met zoet of hartig beleg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten