donderdag 24 januari 2013

Gnocchi, easy...toch?

Goed, ik had voor het avondmaal nog niet echt een plan. Wel was ik net naar de supermarkt geweest, waar ik m'n karretje volgeladen had met allemaal lekkere, verse groentjes. Dus aan ingrediënten geen gebrek. 's Middags even ontspannen met de Libelle Lekker. Daar stuitte ik op een heerlijk ogend recept van gnocchi met romige paddenstoelen. Aha, daar had ik wel zin in!

Maar, probleem! Ondanks een uitpuilende voorraad- en koelkast, geen gnocchi te bespeuren... De oplossing lag eigenlijk voor de hand: zelf gnocchi maken. Wat rondsurfen op het net leerde me dat het piece of cake is om gnocchi zelf te bereiden. 'Gewoon' even de stapjes volgen en binnen een half uurtje heb je levende verse gnocchi om mee uit te pakken aan tafel! Goed, maak van dat half uur maar al een uur. En waarvoor ze ook vergeten waarschuwen hebben, is de rotzooi die gnocchi maken met zich meebrengt. Er was precies een bom ontploft in mijn keuken! Maar leuk was het wel! En lekker zeker en vast! Hoewel ik de gnocchi de volgende keer toch wat kleiner maak. Blijkbaar zwellen die dingen op als je ze kookt... Ik ben weer heel wat ervaringen rijker! Daar draait het bij koken om, toch?


Huisgemaakte gnocchi

Aantal personen: 4 personen
Bereidingstijd: 60 minuten - Hoewel de recepten allemaal een half uur zeggen. Ligt het aan mij?  Waarschijnlijk wel :-)

Ingrediënten:
800 gram aardappelen mét de schil
2 eieren geklutst
ongeveer 300 à 400 gram bloem
peper en zout
100 gram parmezaan geraspt

Bereidingswijze:
Kook de aardappelen met de schil gedurende ongeveer een half uurtje. Waarom met de schil? Omdat de aardappelen dan minder water opnemen, wat de kwaliteit van de gnocchi ten goede komt.

 
Ook is het belangrijk om de aardappelen zo warm mogelijk te verwerken. Na het koken komt het er dus op aan om goed door te werken. Maak daarom je saus terwijl de aardappelen aan het koken zijn, zodat je je daarna alleen nog op de gnocchi moet concentreren.

Giet de aardappelen af en verwijder de schilletjes. Pureer de aardappelen met een pureestamper of knijper. Alle klontjes moeten weg zijn. Kruid daarna de aardappelpuree met peper en zout. Vermeng met de parmezaan, de geklutste eieren en de bloem. Je voegt bloem toe tot het deeg niet meer aan je handen of de kom plakt. Ik kan er niet echt een hoeveelheid op plakken. Dit moet je zelf een beetje inschatten. Kneed het deeg tot een gladde bal. Maar pas op, te lang kneden zorgt voor taaie gnocchi!

de deegbal

Bebloem je werkoppervlak. Neem een deel van het deeg en rol dit uit tot een worst met een diameter van ongeveer 1 à 2 centimeter. Verdeel deze worst in stukjes (niet te groot - ze zwellen blijkbaar nog ;-) ) en leg de gnocchi op een bakpapiertje tot je alle gnocchi gemaakt hebt.

mijn 'rustieke' gnocchi

Zorg voor een ruime pan met kokend water. Kook de gnocchi in kleine porties tot ze komen boven drijven (ongeveer 2 minuten). Schep ze uit het water met een schuimspaan. Leg ze op een bord met aluminiumfolie erover om ze warm te houden. Als ze allemaal gekookt zijn, voeg je ze bij je saus of smelt je er een beetje boter over.

hier met een heerlijke paddenstoelensaus!

Heb je gnocchi over? Je kan ze makkelijk invriezen!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten