woensdag 30 januari 2013

Fantastische pastinaaksoep met krokante chips!

Sinds kort ben ik een echte pastinaak-liefhebber. Ik heb deze witte wortel recent leren kennen, en was direct verkocht! De groente heeft een zoete anijsachtige smaak die perfect past in een aardappelpuree. Maar er is nog zoveel mogelijk!
Deze keer heb ik gekozen voor een romige pastinaaksoep met krokante chips. Het recept vond ik op smulweb en het is werkelijk heel simpel!

Romige pastinaaksoep met krokante chips



Recept voor: 1 liter soep
Bereidingstijd: 10 minuten voorbereiding en 30 minuten kooktijd








Ingrediënten:
600 gram pastinaak + een stukje extra voor de chips
1 ui of sjalot
1 liter kippen- of groentenbouillon
2 dl slagroom (of light-room)
peper en zout
1 eetlepel boter
olijfolie

Bereidingswijze:
Schil de pastinaakwortels en snijd ze in blokjes. Snipper een uitje of sjalot fijn en bak aan in een eetlepel boter. Voeg de pastinaak toe en laat enkele minuutjes meestoven.

Giet de kippen- of groentenbouillon over de groenten en breng aan de kook. Ik heb mijn kippenbouillon zelfgemaakt (zie deze link), maar een bouillonblokje kan natuurlijk ook.
Zet een deksel op de pan en laat een 30 minuutjes koken.

Verwarm intussen de oven voor op 230 graden. Snijd het overgebleven stuk pastinaak in zeer dunne schijfjes. Leg deze op een bakpapier en bedruppel met olijfolie. Kruid met peper en zout.
Plaats de bakplaat in de oven gedurende

Voeg de slagroom toe en mix de soep tot een glad mengsel. Kruid met peper en zout. Doe de soep in een kom en leg er enkele pastinaakchips op. Lekker!

2 opmerkingen:

  1. Pastinaaksoep, hmmmm! Op deze manier ga ik het ook eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ze was heel lekker! Al zeg ik het zelf :-) En eigenlijk heel snel gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen