donderdag 24 januari 2013

Een goed begin van de dag: gebakken havermoutpap

Grrrrr... Dit is mijn begroeting 's morgens als ik mijn kom havermoutpap nog niet gehad heb. Zonder raak ik niet op gang en na een uur heb ik alweer honger. Ik begrijp niet dat ik 30 jaar overleeft heb op boterhammen of cornflakes! Havermout geeft me zoveel meer energie dan al die bewerkte voedingsmiddelen.

De laatste jaren is havermout een echte hype geworden. Je kan de krant niet openslaan, rondsurfen op internet of je komt een artikel over de pro's van havermout tegen. Er zijn boeken over vol geschreven. Het zou barstensvol fosfor, vitamine B1, magnesium en vezels zitten. Sommigen spreken zelf over een superfood! Reden te meer om havermout af en toe, of zelfs dagelijks op het menu te zetten.

Meestal ben ik 's morgens nogal gehaast. Dan moet mijn havermoutpap binnen 5 minuten op tafel staan. Ik kook de vlokken met wat melk en water, snijd er een banaantje bij en zoet de pap met een schepje vijgen - of bosvruchtenjam van Sollofrutta. Njammie!

Maar deze ochtend had ik wat meer tijd. In een kookboek van Bill Granger was ik een recept voor gebakken havermoutpap tegengekomen. Dat leek me wel eens een leuke variatie op mijn gewoonlijke ontbijtje. Dus deze ochtend om 7h00 was er al een bedrijvigheid van jewelste in mijn keuken. Eigenlijk viel het recept heel goed mee qua voorbereiding. Er kruipt wel wat oventijd in. En geloof me, als je honger hebt, kunnen die 45 minuten laaaaang duren :-) Maar mijn geduld werd wel degelijk beloond! Na 45 minuten kwam er een overheerlijk geurend, bubbelend, bruin gekorst havermoutontbijt uit mijn oven. Dan kan je dag toch niet meer stuk, hé?


Ovengebakken havermoutpap

Het overheerlijke resultaat!

Aantal personen: 6 personen
Bereidingstijd: 5 minuten voorbereiding en 45 minuten oventijd







Ingrediënten:
135 gram havermout
75 gram grofgehakte hazelnoten
75 gram grofgehakte gedroogde vijgen
1 theelepel vanilleextract
een halve theelepel kaneel
3 eetlepels bruine suiker
6,5 deciliter melk
2 deciliter slagroom

Bereidingswijze:
Warm de oven voor op 150 graden. Strooi de havermout, noten, vijgen, vanille, kaneel en 1 eetlepel van de suiker in een ovenschaal.

de ingrediënten

nootjes toegevoegd
lekkere vijgen, mmm...


Schep alles goed door elkaar. Giet er de melk en de room over.



Plaats in de oven. Haal na ongeveer 40 minuten uit de oven en strooi er de resterende suiker over. Laat nog eventjes karamelliseren in de oven. Je dag kan niet meer stuk na dit ontbijt!

Het overheerlijke resultaat!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten