woensdag 23 januari 2013

De lente hangt in de lucht... lenteui-soep

Met dit barre weer heb ik zin in soep. Even snuffelen in mijn koelkast leert me dat ik enkel nog lente-uitjes heb. Hmmm... Lenteuitjes en soep??? Kan dat wel? Gelukkig brengt mijn grote soepkookboek raad! Het kan wel degelijk! Aan de slag dus!


Lenteuisoep




Bereidingstijd: 30 minuten kooktijd en 10 minuten voorbereidingstijd





Ingrediënten:
2 kleine uien
150 gram lenteui
200 gram aardappelen
800 ml groentenbouillon (heb ik in de diepvries zitten - vers gemaakt ingevroren)
peper en zout
2 eetlepels citroensap
200 ml room

Bereidingswijze:
Snipper de ui fijn en hak de lenteui in kleine stukjes.

de gehakte uitjes en aardappelen

Stoof de uitjes aan in een beetje boter gedurende 10 minuten tot ze zacht zijn. Snijd intussen de aardappelen in kleine blokjes. Voeg na 10 minuten de aardappelen toe en overgiet met de bouillon. Laat de soep een half uurtje op klein vuur koken. Mix de vloeistof tot een egale, fluwelige soep.

mixen maar tot alles fijn is


Voeg de room en het citroensap toe. Kruid met peper en zout.
Klaar!

heerlijk zowel warm als koud


Deze soep kan zowel warm als koud geserveerd worden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten